begrijpend lezen Teksten zoeken :

Teksten zoeken

Er zijn veel bronnen waar teksten gevonden kunnen worden. Een suggestie voor het vinden van informatieve teksten is bijgevoegd. Het kan helpen om kinderen eens in de zoveel tijd te vragen waarover zij graag lezen. Wanneer kinderen zich op deze wijze serieus genomen voelen als lezers, worden zij al snel medeverantwoordelijk voor het vinden van geschikte teksten. Het is slechts een kwestie van je ogen open houden en kinderen vragen om teksten mee te helpen verzamelen. Ook de veel voorkomende voorkeur van meisjes in de basisschoolleeftijd ('ik hou het meeste van boeken over paarden, ik lees het liefst over paarden en ik wil het meeste leren over paarden'), kan dan tot een keuze voor een verrassende informatieve tekst leiden. Het volgende krantenbericht (Spits, begin winter 2002) werd opgestuurd door een zesdeklasser:

artikel